onsdag, september 19, 2012

Fifty Shades of ….

 
Så har jeg, Hellig Lykke, kastet meg på bølgen for å lese den enormt populære triologien,
Du kan tro jeg har hørt om den… venninner som har lest og vært helt frelst.
 
Og jeg kan bare si deg; at det er JEG også!!
Jeg fikk den første boken i gave til bursdagen min og siden jeg har vært syk
den siste uken har jeg hatt god tid til å lese.
 
Jeg skal ikke gi noen voldsom bokanmeldelse her men helt kort så handler triologien om
en ung studinne som møter og forelsker seg i en ung og rik foretningsmann som har
seksuelle preferanser innen BDSM. To ytterligeheter møtes da hun er jomfru og han er en erfaren BDSM`er.
 
Boken er veldig lettlest og en “page-turner”. Beskrivelsene av relasjonene mellom hovedpersonene i boken er
fine og enkle, syns jeg. Beskrivelsene av de seksuelle møtene er billedlig, fasinerende og til tider morsomme (Miss Steele
har en “svart” og en “hvit” engel på hver skulder som hun kaller “underbevisstheten”, som er den fornuftige,
og “ den indre gudinne”, som er henrykt når hun beveger som mot noe som er spennende og uprøvd.)
 
Det har vært mange diskusjoner rundt triologien og forfatteren, både pga det seksuelle innholdet, beskrivelse av sexscenene,
den dominante/underkastede-sexen, og forfatterens egen skriveutvikling (fra fanfiction til dette).
Jeg har lest flere bok-blogger som slakter serien og jeg har også lest at det er flere steder i bl.a USA hvor
bibliotekene nekter å ta inn bøkene pga innholdet. Det har også vært mye diskusjoner rundt selve relasjonen mellom
de to i boken, hvorvidt det er et sunt, forbildelig forhold, og om unge mennesker, spesielt unge jenter, bør lese slikt.
Denne serien kobles veldig opp mot Twilight-serien som også inneholder en dominant mannlig hovedperson og en uskyldig, “ren”
kvinnelig hovedperson. Denne serien er jo blitt veldig populær, nettopp pga alle de unge tenåringsjentene som sluker serien.
 
MEN, jeg er voksen, og jeg elsker denne serien.
Den er fascinerende og motiverende (Smilefjes som blunker) og den gir meg sommerfugler både i knær og mage (og midt i mellom"!!)
Og kanskje vi “husmødre” tiltrekkes serien fordi den beskriver (for mange)  en type seksuelle preferanser som
er ukjent, spennende, mørk og littegranne ønskelig?? For hvem ønsker ikke å ha sommerfugler i magen og
merke at mannen du har levd med i 10-20 år ++ bare MÅ ha deg her og NÅ!!
(og så kan jo pisk, kabelstrips, hånd/fotmansjetter og øyebind være med for de som ønsker det Smilefjes som blunker)
 
50-shades-of-grey-pictures-2
 
Det skal også bli film av triologien… Spenndene hvem som får hovedrollene….
Jeg foretrekker Alexander Skarsgård eller Mads Mikkelsen….
Hvem tror du?
 
Er du uenig eller enig??
Skriv gjerne en kommentar, det hadde vært kult.

1 kommentar:

  1. FAntastisk beskrivelse.... eg elsket boken....

    Hege S

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...