torsdag, mai 19, 2011

Au-au-au

 
Uff og uff for en ettermiddag.
Jeg har vært hos enda et tannlegebesøk og i dag har jeg trukket en tann.
Tannlegen holdt på i 1 time (!!!) før hun fikk ut hele tannen.
En jeksel som har vært forsøkt rotfylt og som var dårlig blodtilstrømming rundt,
så jeg har skjært i tannkjøttet og boret i kjevebeinet…….
Ikke godt altså….
 
Jeg er født med noe som heter Cøliaki. Det betyr at jeg ikke tåler noe som
har hvete, bygg, rug eller spelt i seg. Stort sett alt med med som vil si
brødmat, pastamat, posemat og ferdigmat. Ja, pluss en hel del til.
Jeg holdt på å dø da jeg var rundt 8-9 mnd gammel av feil- og underernæring.
Heldigvis møtte vi en flott lege, Dr Fluge, som oppdaget dette på meg, og
heldigvis hadde jeg foreldre som fulgte opp glutenfri diett på en flott måte.
 
Det som er fint med cøliaki, er at selv om det er en sykdom man
aldri blir frisk av, så er man frisk så lenge man holder den
dietten man skal og ikke får i seg gluten.
Det er klart at det kan være irriterende når man har
lyst på et lysende, dirrende kakestykke eller man er kjempesulten,
ikke er hjemme, har det travelt,
og må lete etter steder med
salat.
Og så er det litt problematisk å løpe av sted mens du spiser salat samtidig.
 
Men tilbake til poenget med tannlegebesøket mitt.
Mange av oss som har cøliaki (ihvertfall jeg)
har fått tannemaljen ødelagt i de blivende tennene
mens de ble dannet i kjeven.
Dette skjer fordi næringsopptaket er svært, svært dårlig
når vi er syke, spesielt jern og kalsium. 
Jern og kalsium er mineraler som er viktig for tanndannelsen og
dette fører til at tennene er så sprø og har lite motstand mot
karries og slitasje. De får lett hull og knekker og sprekker.
Derfor er jeg så heldig at jeg nå, når jeg endelig er blitt stor,
kan få ordnet disse tennene.
 
Jeg kjenner at det er litt ubehagelig å skrive på bloggen om så
private ting. Tenner er jo noe som er viktig for både utseende,
status og hvordan man blir oppfattet av andre.
Jeg er oppdratt kjempestrengt med både tannpuss og
ulik tannhygiene for å unngå hull og slikt, og jeg har også
oppdratt barna mine strengt på det.
Det å ha fine hvite, 0-hull tenner betyr mye for folk
og jeg føler at tenner er noe man ikke snakker så mye om.
 
Nå har jeg gjort det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...