torsdag, juli 08, 2010

Og hvor ble sommeren av??

 
Nå har jeg hatt ferie i 2 uker og jeg lurer fælt på når sommerværet skal komme.
Her på Vestlandet er det et merkelig sommervær. Det er ikke uvanlig at den første delen av sommerferien min er fylt med regnvær for så å bli bedre litt utover i juli,
men i år er det så kaldt (!!!!) og det blåser hele tiden…
Vinduene på soverommet er lukket om natten og
de nye sommerdynene ligger fortsatt inpakket i posene sine.
 
Jeg setter meg mål om å vaske litt lister og vegger de dagene det er stygt vær, men da blir det sol.
Da går jeg ut i “fineværet” men uff og uff, det er så kaldt med den vinden.
Ja, jeg inrømmer det frivillig: jeg er sutrete når det gjelder været i ferien min……
 
Anyways, jeg laget en (faktisk to, men viser den ene her) kake forrige dagen.
Rabarbarakake med vaniljesaus og sommerfyll.
Fikk oppskriften av mamsen, og den var supergod.
Jeg brukte Toro glutenfri kakemiks slik at jeg også kunne spise den
(ble litt tørr, men det er forventet når det gjelder glutenfrie produkter).
Den ble litt sur med rabarbraene, men litt sukker rundt dem vil fikse det.
 
Her er oppskriften:
500 g rabarbara – skrellet, i staver.
Blandes med sukker og la det ligge en stund
3 egg
200g sukker
--> piskes til eggedosis
200 g mel
1 ts bakepulver
200 g smeltet smør
--> røres forsiktig i eggedosisen
-----------------------------------------
Jeg smurte en liten langpanne,
lå rabarbarastavene i bunnen og helte kakerøren over det hele.
-------------------------------------------
Inn i ovnen, på nederste rille, i 180 grader i 30 minutter
--> jeg bruker varmluft og har derfor ovnen på 160 grader
-------------------------------------------
Når kaken var litt avkjølt helte jeg 2,5 dl vaniljesaus over
og drysset bringebær og blåbær på
.. her kan man eventuelt bruke perlesukker eller jordbær på.
Begge deler er søtere og kanskje balanserer rabarbaraen litt bedre.
---------------------------------------
Nam-nam

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...