tirsdag, mars 23, 2010

Total gjenbruk….

Som forrige innlegg har ymtet frempå så har jeg vært på noe spennende og morsmt i helgen. Dette er det fulle bilde av det vesenet som jeg har brukt mye i helgen; nemlig en overlock-symaskin (Prinsesselinn og Frydis, ja det var rett).

Jeg har vært på sykurs med mine medkollegaer på Formgiving og jeg var så heldig å få plass i siste liten fordi en hadde trukket seg.
Jeg ble litt stressa til begynne med fordi jeg visste at de andre hadde vært på Stoff og Stil og kjøpt seg fine stoffer de skulle lage kjoler av.

Så begynte tankene å spinne og til slutt bestemte jeg meg for at min kjole skulle være gjenbruk.
Vi har over 100 km2 loft og der stabler vi en del klær som vi pakker vekk. I fjor sommer gikk mye til Fretex men jeg har fremdeles noen sekker igjen.
Fredagskveld tok jeg musikken min og rødvinsglasset  med meg opp på loftet og plukket ut en del av klærne som jeg trodde kunne brukes til et plagg.

Lørdag fra 9.30 til 16.30 og søndag fra 9.00 til 17.30  satt jeg og tenkte, målte, klippet og sydde. Jeg kan ikke huske sist gang jeg konsentrerte meg så mye, så lenge på en gang.

  klesprosjekt1

Her har jeg lært å sy på applikasjoner, og sy sikksakk utenpå tråd, sy overlocksøm på en halslinning og tegne med tråd… Jeg tegnet et hjertet, en blomst, jeg skrev navnet mitt, jeg tegnet en maur og denne søte marihønen.

klesprosjekt2

Her er mønster som jeg har klippet ut og så lå jeg det oppå det grå collegestoffet som jeg hadde mye av. Det første jeg jeg sydde sammen var skuldrene. Ermenelaget jeg puff effekt på og det gjorde jeg ved å sy sikksakk over en litt tykk hekletråd. Etterpå rynket vi det område sammen og så sydde jeg det på toppen.

 klesprosjekt3

Jeg har aldri brukt overlock maskin før og det var både spennende, inspirerende, lett og gøy!! Det blir noe helt annet en å sitte å knote på min symaskin som har en nål.
Men likevel kan jeg gjøre mye hjemme så lenge jeg kan bruke overlock på det jeg trenger så kan jeg bruke min egen maskin på alt som skal gjøres med sikksakk og vanlig søm.
Vi snakket mye om ulike maskiner og min mor har en gammel ELNA som er ødelagt. Den skal jeg få og levere inn til reperasjon slik at jeg kan bruke den. Den har flere og bedre funksjoner enn den jeg har nå.
Ellers er BERNINA og HUSQUARNA gode maskiner.

klesprosjekt

Hm, det var visst litt vanskelig å lese det som jeg skrev på bildene. Men her er iallefall det som jeg brukte på kjolen jeg har sydd meg:
To treningsbuker der jeg brukte buksebeina på den ene til skjørtet, en lomme og en beina på den andre til toppen.
En rosa singlet fra jenten var liten som hadde et kult merket på brystet
En rosa/lilla topp som har et kult mønster.
En dongeriveske som jentene hadde da de var mindre, med et MTV merke på. Man må jo bære litt politiske budskap også…….

DSC00314      DSC00315

En ekstremt overtrøtt modell men her ser dere iallefall kjolen som jeg har sydd.
Jeg har fått utrolig mye positive tilbakemeldinger og oppmerksomhet. Det er kjempegøy. Det eneste på denne kjolen som er nytt, er sytråden.

Nå har jeg ca 10 stk kjoler planlagt i hode, 6 av dem har jeg allerede tegnet. Men nå skal jeg først ha en siste uke på jobb, bli ferdig med alt arbeidet som ligger og så skal jeg nyte påskeferien.

Da skal jeg begynne på noe blått og offwhite.

2 kommentarer:

  1. Hege da,")så utrolig fin.Det var sikkert super gøy helg.Jeg her gått på et redesign kurs,det var dødsgøy.
    Skal dere være hjemme i påsken?hadde vært koselig og tatt turen ut til dere en dag.
    Frøydis.

    SvarSlett
  2. WOW - så flink du har vært til både å sy, gjøre gjenbruk og lage en så kuul tunika/ kjole - uttrolig gøy med et slik kurs JEG VIL OGSÅ!!!!

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...