fredag, mars 26, 2010

God Påske

Jeg fikk inn en klage i dag.

“Hvorfor skriver du ikke om meg på bloggen din, mamma?”

Ja, hvorfor skriver man ikke om en snart 19 år gammel datter?
Det er vel fordi at hun lever sitt eget liv og
har for så vidt liten tid sammen med moren sin for tiden.
Og så er det slik at når man har 2 voksne barn boende,
som ikke løfter hånden for å ta et tak
hvis du ikke HYLER og SKRIKER om det,
så er det ofte tankene mine på denne jenta er med boblende blod.

Men innimellom har vi, og om jeg må si det, oftere og oftere heldigvis,
fine og koselige stunder sammen.
Vi har alltid hatt lange og gode samtaler der vi kan diskutere ting som skjer rundt oss.
Enten innad i familien, i miljøet vårt eller i samfunnet generelt.
Denne jenta her er en smarting
og er flink å diskutere og argumentere.
Ikke som et barn av forhandlingsgenerasjonen
(selv om hun er det også),
men som en jente som kan snakke for seg.
(Derfor blir det ofte høyt fustrasjonsnivå her hjemme
når smartingen ikke gidder å yte så mye på skolen som hun kunne/burde
(høres det kjent ut?))

Hun stiller gode spørsmål og forlanger skikkelige grundige svar.
Hun har alltid gjort det.
Dette er jenta som 4 åring, ikke godtok forklaringen
om blomsten og bien eller frøet som blir en baby.
Derfor sliter hun mest med de temaene hun aldri får skikkelig svar på.

I dag har jeg og min vakre datter vært på butikken
og handlet og så gikk vi hjem og laget middag.
Jeg laget pizza til Lillegutt
og hun laget Tom Ga Kai suppe til oss.

Vi glemte å ta bilde men den var kjempegod.
Hun er veldig bestemt på å lage den akkurat slik som hun og hennes Liz pleier å lage den.

Thom-ka-gai

Her er oppskriften på suppen:
10 dl vann
2 bokser kokosmelk
2 ts med rødpaste
(husker ikke hva, men jeg ville hatt 1 ts)
2-3 kyllingfileter i terninger
2 tomater i terninger
3 store sopp
2-3 gulrøtter i skiver
3 avokado i terninger
(oppi tallerken for ikke å ødelegge)
ca 10 scampi oppi rett før servering

Se på henne.
Tenk at hun kommer fra min kropp
Hun er smart og vakker
Hun har hele livet foran seg
Hun har gode, realistiske mål
Hun er min, min, min

“OG EN KVINNE SOM HOLDT ET BARN MOT
brystet, sa Snakk til oss om BARN
Og han sa:
Deres barn er ikke deres barn.
De er Livets sønner og døtre med egne lengsler.
De kommer gjennom dere, men ikke fra dere.
Og selv om de er sammen med dere, tilhører de dere ikke.

Dere kan gi deres kjærlighet, men ikke deres tanker
For dehar egne tanker
Dere kan gi hus til deres kropper, men ikke til deres sjeler.
For deres sjeler bor i morgendagens hus, som dere ikke kan besøke, selv ikke i deres drømmer
Dere kan strebe etter å ligne dem,
men prøv ikke å få dem til å ligne dere.
For livet går ikke bakover eller dveler ved i går.

Dere er de buer som deres barn blir skutt ut fra
som levende piler
Bueskytteren ser merket på evighetens sti,
og Han bøyer deg med sin kraft,
så Hans piler skal fly langt og fort.
Vær glad over å bøyes i bueskytterens hånd.
For slik Han elsker pilene som flyr,
elsker Han også den trygge buen.”
Profeten” – Kahlil Gibran -

Så jeg ser på henne som kommer fra meg,
tenker på henne som en boomerang.
Jeg kaster henne fra meg og vet at hun kommer tilbake

God Påske, folkens.
Jeg trenger ferie……

1 kommentar:

  1. Nydelig datter :o) Herlig at hun diskuterer :o)

    Kahlil Gibran's Profeten setter vi stor pris på utdrag fra - både titt og ofte :o)

    Spennende kurs du har vært på .. sikkert kjekt å kunne .. :o)

    Håper Lillegutten er frisk igjen nå .. og at dere får ei super påske! Kos dere alle sammen!

    Stor klem fra meg!!

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...