fredag, mars 19, 2010

Bake bake kake

kenwood

I kveld har jeg tatt fram Kenwooden min. Har fått et plutselig innfall av god og sprudlende energi i dag. Jeg gikk fra jobben i lunsjtiden i dag og koste meg med Lillegutt i butikker.

I morgen og på søndag skal jeg på noe veldig gøy og spennende. Jeg har laget litt snop til oss som vi skal kooose-pose oss med.
Jeg skal ta med meg kamera slik at jeg kan forevige det jeg skal og poste det på bloggen på søndag.

Her kommer oppskrifter på det jeg har produsert i kveld. Er det noen glutenfrie bloggere der ute? Link dere til meg så kan jeg lage en glutenfri bloggliste :-)

GutenfrieEpleMUFFINS
2 stk egg
2 dl sukker
3 dl TORO Glutenfri fin kakemiks
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 dl fløtemelk
50 gr smeltet avkjølt smør eller margarin
1 ts kanel
2 epler, skrellet og hakket.

Jeg brukte store muffinsformer og fikk 10 stk. 

Glutenfrie SCONES
4,5 dl hvetemel
3 dl grovt mel
--> her har jeg brukt en blanding av
Toro glutenfri fin og grov melblanding, mest av den grove
4 ts bakepulver
½ ts salt
100g smør
1 egg
3 dl kulturmelk
Jeg brukte også ca 1 dl med lunket vann og blandet ca 2 ts fiberhusk i. Dette for å unngå at sconesene blir så smuldrete. Jeg HATER når glutenfrie produkter løser seg opp i biter når jeg spiser.

Jeg delte deigen i to
1 del:
hakket, tørket aprikos
hakket mørk sjokolade
resten av kakaopulveret jeg hadde
2 del:
hakkete hasselnøtter og mandler.

Stekte Sconesene på ca 200 grader i nesten en halv time. Glutenfritt bakverk trenger mer steketid enn vanlig.
De ble veldig gode begge typene.

God helg folkens og jeg ønsker dere alle sol og varme stråler på hodene deres……

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...