torsdag, desember 17, 2009

Til alle dere som ikke har fått julekort av oss

Bryllyp i Elverum

I år har vi valgt å sende julekort til dem som vi ikke ser så ofte. De som vi ser hver dag, eller forholdsvis ofte ihvertfall velger vi å gi dem en klem og “face 2 face” lykkeønsker om en god jul.

Som jeg har skrevet tidligere, så handler julen for meg å være sammen med dem vi er glad i og som vi trives sammen med. I år vil vi mangle noen av våre nærmeste på julaften.
Alle våre jenter skal feire julen med den andre av foreldrene sine og min kjære, elskelige bror og familien hans har dessverre ikke mulighet til å være med på fjellet.
Men vi skal være sammen med mamsen min og hennes store hvite bamse.

Når jeg tenker tilbake på skolen og hvordan vi feiret julen der, så husker jeg spesielt at vi hadde juleskuespill. Det var på en måte en del av julen det å være med på å spille jomfru Maria, Josef, en av gjeterne eller de vise menn.
I kveld skal skjønningen Lillegutt ha forestilling på sin skole, der han skal spille en av de vise menn, Visemann1.

Han ønsket å være Josef, men i rettferdighetens navn ble rollene trukket, og det ble en annen heldig gutt som fikk være Josef.
Lillegutt ble en visemann, det var greit det, men han syns det var litt vel lite med bare en replikk å si.

Nå har han oppdaget at de visemenn egentlig er konger….. og det er jo konge…. så i dag skal mor ut å kjøpe krone og bart (!!)

Jeg har også bakt 6 sorter julekaker i år. Det er første gang jeg har fått mulighet til det. Nå har jeg en sort gjen og det kommer nok iløpet av helgen.

Hemmeligheten bak det er rett og slett en rastløshet som kommer av at jeg ikke kan trene (skade) og da blir jeg litt gal av å bare være hjemme. Så, for å ikke gjøre skade på familien, får det utløp i diverse aktiviteter på kjøkkenet.

I tillegg til den siste sorten med julekaker skal jeg prøve å få kjøpt et halvt grisehode. Det koker jeg, piller fra hverandre, og lager hodesylte av. KJEMPEGODT!!
Og fint som pålegg på fjellet.

I dag er det strålende blå himmel her. Ikke et fnugg med snø, men kaldt og en del vind. Det er lenge siden vi hadde hvit jul her, så det er vi vant med.

Slik ser utsikten fra stuenvinduet mitt ut akkurat nå i morgentimene.

IMG_4809

1 kommentar:

  1. Artig at Lillegutt ble Konge .. :o) Regner med han klarer rollen med glans.
    Dere har en flott tradisjon når det kommer til julekort og julehilsninger synes jeg. Men jeg sender liksom et kort allikevel jeg da .. blir jo veldig smør på flesk .. men samtidig liker jeg å gjøre det. Men en klem og lykkeønskninger ansikt til ansikt er jo helt klart det beste når det gjelder de man er glad i og bryr seg om.

    Så bra at du fikk vellykkede kaker .. ikke lett å erstatte noe i kake-oppskrifter. For noen uker siden anskaffet jeg meg Stevia - som er et søtningsmiddel som ikke påvirker insulinet og blodsukkeret. Jeg spiser så alt for mye sukker og tenkte jeg kunne bytte ut noe av det med Stevia. Men når det er 270 ganger søtere enn sukker - blir jeg veldig usikker på mengden jeg skal tilsette. Har ikke engang klart å blande en kopp te skikkelig enda .. hmm .. Men det er vel like greit å hoppe idet og sette en kakedeig med stevia i finregnet mål - og se an resultatet. Blir ikke verre enn at det må kastes .. skjønt jeg liker egentlig ikke å kaste mat.

    Blir veldig redusert jul her også i år .. kun minstejenta blir hjemme - sammen med meg og pappaen sin. I tillegg får vi besøk av bestemor. Blir rolig og koselig.

    Ønsker deg ei topp helg - håper du er i rute og koser deg disse dagene frem til jul.

    Klem!

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...