mandag, desember 21, 2009

Forventninger

lilla god jul

Det er spesielt for meg å feire høytider og spesielle dager. Jeg har vondter i følelseslivet mitt som gjør at jeg prøver ekstra hardt for å skape fred, ro , harmoni og kos for min lille familie.

Jeg har det godt når jeg er sammen med barna, når vi koser her hjemme med kakebaking, ser på film og har på stearinlys. Det å få være sammen med Hulemannen midt i alt dette gjør det hele trygt og godt. Vår lille klan har det godt sammen. Vi har god humor og god kjemi.

I vår lille klan, stiller vi opp for hverandre. Vi har prøvd å overføre holdninger til barna som går på å gjøre sitt ytterste for hverandre.  At vi stiller opp dersom en av oss trenger noe. At vi må prioritere hverandre.

Og hva handler julen om? Den handler om å være sammen. Den handler IKKE  om gaver og penger. Den skal heller IKKE handle  om stress og jag og negative følelser.

Jeg kjenner at helt ufrivillig så dreier tankene seg inn på områder som jeg ikke vil tenke på, personer som ikke lenger er i min klan. Personer som har prioritert oss bort, har valgt seg selv ut av våre liv.
Det handler ikke om at jeg ønsker å åpne opp i klanen igjen, men mer en uforstående tanke om hvordan noen kan velge vekk sine aller nærmeste av uansett årsaker. Hvordan kan ønske eller behovet for å være sammen med de man er aller gladest i, så ofte som bare mulig, ikke være der?? Det forstår jeg ikke.

Her kommer mine forventninger inn om å være sammen med de få som er igjen. Det å kjenne at man blir prioritert. Fornuften min vet at alle har forskjellige forventninger til livet , hendelser og menneskene rundt seg, og derfor holder jeg ikke de det gjelder ansvarlig for min skuffede følelser.
Jo, egentlig så gjør jeg det.
Man må  ha lov til å ha meninger om folks prioriteringer, og jeg er ikke glad i å si min mening når det gjelder slike saker. Men i dag gjør jeg det. 

Jeg blir skuffet og oppgitt når dagene før jul handler om å levere ut og få tilbake gaver, i stedet for at de handler om å få være sammen med de nærmeste man ikke skal feire jul med.

Å drømme er noe jeg gjør mye. Jeg har få morgener der jeg ikke husker hva jeg har drømt om natten. 
Noen ganger har jeg mareritt og våkner hylende. Jeg vet ikke alltid  hva drømmene betyr, men jeg tror de har noe å si. Jeg tror at drømmer representerer noe vi tenker mye på eller noe vi er redde for og bekymret.
I det siste har jeg hatt samme type mareritt, sikkert 3-4 ganger bare den siste måneden. I begynnelsen syns jeg det var grusomt bare tanken på marerittet, jeg var rasende og den det gjaldt fikk så hatten passet!!!

Nå har jeg forstått at marerittet egentlig handler om min egen redsel/bekymring for å bli sveket igjen, men nå av min aller næreste, den som jeg stoler 100 % på nå.

Jeg tror også dette kommer fordi julen for meg er en sterk følelse av
familie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...