søndag, november 29, 2009

Litt nytt og variasjon

Jeg er veldig glad i julen.
Jeg liker å være sammen med familien, elsker å lage til kos hjemme og invitere til happenings her.

I år har jeg bestemt meg for å ha noen små besøk her hjemme slik at julen og tiden frem mot den blir preget at å være sammen med de som betyr noen for oss og som syns vi er viktig i livet deres.

Det er så mange som synest julen er noe herk og at det bare er stress og kav og pengesluk.
Jeg er helt enig i at det kan lett bli stress og kav. Og det har lett for å bli pengesluk, ut fra hvilke forventninger folk har rundt deg.

Nettopp derfor tror jeg på å roe ned, slappe helt av og ikke sette seg på toget som fyker fremover, fortere og fortere.

Hva vil barna helst når du spør dem? Være sammen med dem de er glad i eller få mange og store pakker?
JO, begge deler…
Men om de må velge, så velger de nok det første.

Julen handler også om forventinger og glede over å gi  noe som en annen setter pris på. Det syns jeg er viktig å lære barna våre. Vi kan godt gi barna store gaver, men det er ikke sikkert at de koster skjorten.
Å lære barna at man kan bli kjempeglad for noe de har laget selv, eller en tjeneste de kan gjøre.
I dagens kapital-samfunn er det noe av det viktigste å lære barna at gleden hos den som får, er en gave i seg selv.

I år vil jeg gi gaver som barna kan bruke. Jeg vil ikke bidra til forbrukersamfunnets store miljøforbrytelse ved å gi barna leker som aldri eller nesten ikke blir brukt.

Til de voksne har jeg lyst å gi hjelp, tjenester eller avlastning.
På den ene siden vil jeg gi det i gave, men på den andre siden så syns jeg det er dumt å gi en gave som jeg likevel kunne gi hele året om det var opp til meg. Det burde være unødvendig at man må gi slikt i gave til jul, for at familien skulle benytte seg av deg på den måte. Jeg ville tatt det som en gave om de ville benyttet seg av min hjelp, tjenester eller avlasning.

Julen handler også om forveninger fra de voksne. De andre voksne har også forventninger om gaver og kroner. Hvor mye skal man gi til hverandre? Skal man bli enig om en sum, eller skal man være fornøyd at man gir ulikt til hverandre?
Jeg for min del bryr meg ikke om at det kan bli ulikt og jeg ser ikke nødvendigheten av å avtale summer på gaver. 
Dersom jeg skal bry meg om at jeg gir mer eller mindre i kroner på en gave til et familiemedlem så forsvinner en del av julen bort for min del.

Tenk om man kunne avtalt en pengefri jul i stedet en gang??

Jeg skriver meg bort.

I dag er første dag i advent og vi har tenkt lys og hengt opp julestjerner. Lillegutt har fått stjerne på rommet og farget lys i hele det ene vinduget.
Vi har vært sammen med familien til middag og det var godt og koselig.

Julen er en tid for tradisjoner. Tradisjoner som man noen ganger må lage selv og noen tar man med seg hjemmefra.
Mine tradisjoner skal jeg føre opp her i bloggen. Jeg har hatt stor skrivelyst og inspirasjon for tiden, derfor har fustrasjonen vært stor fordi det ikke har vært tid.

Men nå begynner ventetiden. Da skal stresset ned og kosefaktoren høyt høyt.

God første advent.

1 kommentar:

  1. Et veldig bra innlegg. Det er å viktig å fokusere på annet enn stress, penger og gaver. Synes du har en flott plan - masse små koselige og stressfrie førjulstreff.
    I min familie har vi voksne sluttet å gi gaver til hverandre. Skjønt foreldrene mine vil gjerne gi noe til jul - blir jo aldri voksen ifht dem :o)
    Du får kose deg masse i tiden fremover - det skal jeg :o)

    Stor klem!!

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...