onsdag, august 05, 2009

Vår reise har vært fantastisk….

Vi har vært på en deilig sommerferie i år. 2 1/2 uke har vi vært på farten.
Vi har kjørt 3562 km
Vi har sittet i bilen i 50,5 timer
Vi har sett mange flotte og spesielle plasser og vært sammen med nydelige mennesker.

Vi har vært på Nord Møre og bodd i skyggen av disse enorme og fantastiske fjellene.
Vi har bodd i en uke sammen med fantastiske gode venner og deres flotte barn. Her har vi vært på bygdadans, møkket fjøs, ridd på hest, sett kalving og lillegutt har løpt etter løpske geit. Vi har feiret bursdag og blitt kjent med flotte nye mennesker. Lillegutt har også hatt en av sine nye jentebekjentskap her.
Vi har truffet:
ca 60 storfe av de totalt 195 på gården
De to grisene Ottar og Edel
De åtte geitene med bl a Hermine og Harry
17 høns med navn jeg ikke husker
2 katter ved navn Lillebror og Morepusen (det var ikke det den het men vi sa bare: åå der er moren)
Hesten Skenkur
Marsvinet Mocca
Noen fisker i et akvarium
Ja… og bonden og bondefrua, fjortisen, lillebonden og Lillemor

Det er alltid deilig å tilbringe en del av sommeren her, som vi har gjort så mange ganger før.

Så gikk turen nordover og vi tilbrakte noen timer i Trondheim. Der fikk vi med oss en obligatorisk tur til Nidarosdomen. Vi var også heldig og fikk høre på orgelkonsert med fremføringer av soundtracks fra Harry Potter og Star Wars.

Bryllup på Lovund

Bryllup på Lovund1

Etter Trondheim gikk turen til Sandnessjøen og videre med hurtigbåt over til øya Lovund.
Der var vi i bryllup.
Min fantastiske lillebror giftet seg med sin samboer gjennom 12 år. Hun er nordlands-same (vet ikke om det er riktig men hun er oppvokst i Nordland fylke og er halvt same). Bryllupet ble holdt på øya fordi brudens mor er oppvokst der og bruden er døpt og konfirmert i kirken.
En flott ramme rundt et nydelig bryllup.
(Bilder fra bryllupet vil ikke bli publisert på bloggen )

Etter en minneverdig helg kjørte vi tilbake til Mosjøen og overnattet på campingen der. Dessverre var ikke været så bra og derfor kunne ikke Lillegutt bade i bassenget og renne i sklien. Det syns han var dumt. Men det var spennende å sove i en liten campinghytte med mamsen og papsen.

På grensen til Sverige hadde vi det gøy med kamera og selvutløser. Det ble et morsomt bilde.

Innlandsveien i Sverige er enormt kjedelig, derfor hadde vi det morsomt med selvutløseren igjen, men nå på et hotellrom i Svenstavik, omtrendt midt i Sverige.

Vi har altså vært så heldige og priviligerte å få være gjester ved Namnå sommerhotell.
Min gamle, nei forresten, utrolig unge både i sinn og i skinn, venninne Elisabeth og hennes utrolige familie tok i mot osss med åpne armer, rent og pent sengetøy i ungdommen sin seng, god mat, lange, gode og morsomme samtaler til langt på natt.

Lillegutt fikk seg også en god venn og muligens en liten sommerforelskelse

Etter et altfor kort besøk hos flotte mennesker gikk turen straight to Tigerstaden.
Der var det to store begivenheter som stod i sentrum:

En veldig våt, men helt fantastisk Madonna konsert. Jeg er en av dem som virkelig digger den nye sound`en til Madonna og for meg så gjør det absolutt ingenting at de gamle –80- talls slagerne er spritet opp i en tecno/pop-sound.
Den andre store begivenheten har jeg allerede skrevet om, nemlig vår 10 års bryllupsdag.

Dagen etter konserten var været slikt. Da nøt vi varmen ved et badehus på en øy utenfor Oslo.

Tusenfryd fikk vi også med oss i år. Vann er gøy!!!

Samvær med gode venner er noe vi prioriterer om sommeren. Vi har enten besøk av østlendinger hjemme i huset vårt, eller så besøker vi dem, slik vi har gjort i år.
Det er spesielt å være sammen med venner som er blitt kjent med deg som voksen og som kjenner deg for den du virkelig er, ikke for din historie fra oppveksten.
Å være sammen med venner etter lang tids fravær, og likevell oppdage at det ikke finnes pinlige tausheter eller ubehagelige øyeblikk.

Ferien vår har vært god.
Dersom det er noe vi ville gjort annerledes, så må det være å få mer tid med vennene vi besøkte både i Namnå og i Oslo.
Ja, og ha mer tid til Harry-handel i Sverige…. (vi glemte det egentig da vi kjørte nedover).