torsdag, mai 14, 2009

Forberedelser….

1945_stor

Av en eller annen grunn så betyr 17 mai dagen veldig mye for meg. Om det er fordi mitt eldste barn er født den dagen (russedressen hang fint på skapet, jeg dro på føden og da jeg lå og så ned på min vakre nyfødte datter, hørte jeg morgenprosessjonen gikk, og tenkte på klassevennene mine som gikk i tog etter flere våkennetter )

1_2339694!img2339647 Bilde er hentet fra google.no og dette er Wesselengen buekorps, hulemannen, borsan og begge svigerbrorsanane har gått her……. Jeg får dessverre ikke minstegutten til å ville gå her….

eller om det er fordi jeg er oppvokst med laange tradisjoner på hvordan vi feiret dagen da jeg var liten (de tradisjonene er brutt pga forskjellige hendelser i familien, men nye har oppstått)

Den dagen er for meg faste rutiner på hva vi skal gjøre, hvor vi skal være og hvem vi skal være med. Hva andre gjør, og det inkluderer de store jentene dette året, og hvordan de feirer dagen, er opp til dem….. (dette gjelder ikke hulemannen, han har ikke dipensasjon til å velge selv)

Slik så min barndoms 17 mai ut:

  1. Frokost hjemme eller hos mormor og morfar
  2. Reise til sentrum for å se på hovedprossesjon med buekorps og masse liv.
  3. Besøk hos farmor og farfar som bodde i sentrum, der tanter, onkler og søskenbarn samlet seg. Spise snitter eller rømmegrøt og spekemat.
  4. Hjem og gå på skolen for å være med på aktiviteter der
  5. Reise tilbake til sentrum for å gå på tivoli… og se på russen og alle de andre rare menneskene som viser seg i byen om kvelden. …….

IMG_3411

I dag er litt forberedelser klare, bunadsskjorter er vasket og minstemann har fått ny festdrakt og sko som passer kroppen……

IMG_3406

Mor skal på hagesenter og kjøpe blomster og jord til krukkene utenfor….. (først se hvordan stryke bunadsskjorte og så ut på treningstur på sykkelen)(Her løy jeg..... les dette her så kan du se hva jeg gjorde med sykkelbukse på....)

2 kommentarer:

  1. Høres ut som Koselige minner..Minner om mine egne :o) Ingenting er som Bergen 17.mai i fint vær!! I fjor kjørte vi en av brannvesenets veteranbiler i hovedprosesjonen (min mann er brannmann).. Det var en fantastisk opplevelse å se festdagen fra den vinkelen :) Ha en riktig fin dag og kos deg med forberedelser! :)

    SvarSlett
  2. Så koselig!! :)
    Jeg elsker 17.mai og de norske tradisjonene!
    Det høres nesten ut som 17.mai hjemme hos oss :)
    Her i Oslo har jeg i år ansvaret for å stryke min egen bunadskjorte uten hjelp fra mamma. Snufs! Men man må forlate redet en gang :)

    Ha en kjempefin 17.mai!
    Klem fra Julianne!

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...