søndag, april 12, 2009

Tenåringshelvete….

helvete

Jeg har levd i tenåringshelvete nå i 6 år…. når man regner da jentene ble 13 år og nå dette året de fyller 18 (den ene har allerede fylt) så blir det 6 år……

helvete2

Egentlig begynte det lenge før de ble tenåringer….. Dette er jenter, må forstå, og de begynner gjerne litt tidlig.

Våre jenter begynte i 9 års alderen… den ene kanskje til og med enda tidligere….. For å få en liten oversikt skal jeg gi det…

Den ene tenåringen har jeg båret i min anatomisk riktige vugge, nemlig livmoren i 9 mnd ,altså et vanlig svangerskap. Som liten var hun et ekstremt enkel å ha med å gjøre, snill og rolig, men alltid bestemt og ikke redd for å si i fra.

Den andre tenåringen har jeg også båret fram i min vugge, men ikke den anatomiske…. Dennne tenåringen har jeg hatt i min vugge siden hun var 5 år, fra hun var 10, i mitt hus. Som liten var også hun utrolig lett å ha med å gjøre, snill og hjelpsom og stille….

Disse tenåringene er altså nå nærmest myndige begge to (ja, søren, den ene er jo blitt det), og da skal de være alene hjemme, bestemme over seg selv, ha sitt liv, komme når de vil…. Ja, de er jo “18 ÅR og VOKSEN!!!!”

Når påsken nærmet seg begynte disse tenåringen å lure på hva som skjedde med mamma og pappa i ferien og ellers hva de skulle gjøre av seg….. Det å være alene hjemme og ikke være med på fjellet med hele familien måtte jo være en selvfølge…. “Vi er jo VOKSEN!!!!”….

storm

Det at huset tilhører foreldrene og at de sliter rævva av seg for å beholde huset og standaren disse tenåringen er vant med, berører ikke bevisstheten….. og at de må spørre om de kan få lov eller om det er greit….. “HALLO?? Det er jo hjemme VÅRT også, og vi er jo VOKSNE!!!”

Når foreldrene sier at det ikke er en selvfølge at de kan være hjemme alene og at de må gjøre en innsats i huset sånn generellt sett for at vi skal synest det er ok å overlate huset til disse to tenåringene som er “VOKSNE!!” forsvinner øynene laaangt oppi hodet, stemmen svikter og sukkene kommer som perler på en snor….. “Herregud…..!!!?”

storm2

Så gjør disse tenåringene (egentlig bare den ene) et skikkelig tak hjemme, slik at de strenge, gammeldagse og helt ANNERLEDES foreldrene skal la dem, VOKSNE menneskene (tenåringene), få lov å være hjemme alene.

De er hjemme alene (mest bare den ene, for den andre er hos søsteren sin som bor alene) og telefonkontakten er hyppig mellom tenåringenen og foreldrene, alt går greit….. “Ja, HALLO!!! Selvfølgelig går alt greit,…..!!! IKKE MAS!!!”

lyn og torden

Så kommer foreldrene hjem fra påskeferie….. De kommer inn i huset som tenåringene har brukte, alene og selvstendig i en uke…. Huset er ryddet og vasket….. det lukter bra, klær er vasket og brettet….. Foreldrene kommenterer og skryter “ÅÅÅ så deilig det lukter…”

Men??? Telefonen er utladet, hva har skjedd?? Har dere glemt å sette den på lading?? Spør mor, undrene og helt naiv…..?

krig

“JA, ER DET MULIG Å VÆRE SÅ UTROLIG UTTAKKNEMILIG, ALTSÅ!!!!! VI HAR RYDDET OG VASKET HELE HUSET OG SÅ KOMMER DERE HJEM OG BARE ER SUR OG KLAGER PÅ ALT!!!

KAN DERE BARE VÆRE LITT TAKKNEMLIG???”

Okei, vi foreldre skal være takknemlig for følgende:

  1. vi fikk lov å låne huset vårt til tenåringene våre
  2. vi fikk lov å reise alene på påskefjellet uten sure ungdommer med oss
  3. vi fikk lov å låne stuen vår til en gjeng med ungdommer lørdag kveld
  4. vi fikk komme hjem til et ryddet og vasket hus etter vi hadde “lånt det bort”

Hmmmmmmm, av og til er jammen verden snudd på hodet……

Leste dette innelgget av denne damen og ble inspirer til å vise litt om oss som lever med tenåringer (ja….voksne….) Og som mor……. så kommer det nok gode og fine innlegg om disse vakre og intellegente jentene som er døtrene mine ….

3 kommentarer:

  1. UGH...BARE IKKE SIDET...JEG ANER TENDENSENE HER! Og jeg har båret de begge i min anatomisk riktige mage, med kun 2 måneders pusterom fra den en til den andre. Jeg regner derfor med at jeg får et sant h......e, når dette skal starte.Jeg har derfor nestemt meg for å slå hardt ned på alle tegn til opprør, så snrat jeg ser tendensen. Jeg innbiller meg jo at de bare er i trassalderen ennå...fnys;)

    PS! her er det hjerterom, husrom og sjokoladekake i et vell av sagmugg, støv og skit, med dørene på vidt gap;)

    SvarSlett
  2. Oi! Så det blir faktisk bare værre???? Ehh...kan man få mye for et barn om man legger det ut for salg på FINN.NO mon tro???Neida! Det er klart jeg aldri ville gjort noe sånt, selv om det er fristende enkelte dager ;-)

    Et bra innlegg :-)

    Sjekk forresten ut farvene på linkene dine, for når jeg skulle finne kommentarlinken din, fant jeg den ikke fordi den var lik bakgrunnen. Den dukka kun opp i det jeg kom borti med musa!

    SvarSlett
  3. Ja jeg skjønner frustrasjonen din. Selv føler jeg at jeg kunne ha vært mye snillere mot foreldrene mine. (Men det er lett å være etterpåklok!). Nå som jeg har en lillesøster på 15, og ser hvordan hun oppfører seg mot både meg og foreldrene mine, klarer jeg ikke å skjønne at jeg var likedan for bare fem år siden. Selv om jeg ikke var veldig ille. Jeg fikk lov til å være alene hjemme fra jeg var 14 år allerede, og gjorde aldri ting jeg ikke fikk lov (med unntak av et par ganger da jeg fortalte foreldrene mine om det og aldri gjorde det igjen), si tillegg til at jeg hadde en kjæreste som var tre år eldre enn meg som var veldig ansvarsfull og snill. Vi var kjærester i tre år og hadde foreldre som var gode venner i tillegg, så foreldrene mine var veldig trygge på meg. Lillesøsteren min derimot er det stikk motsatte av meg. Hun har et godt hjerte, men ennå så uerfaren på livet. (ikke det at jeg er en vis gammel kvinne) Så det er spennende å se hvordan hun utvikler seg i livet :)
    Men en ting er sikkert.. Alt dette blir man sittende å le av om noen år. Og det er virkelig rart med det!

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...