tirsdag, april 21, 2009

Hva er jeg, mannen min??

1204_kate_winslet_splash

Jeg jobber i full jobb, men hver torsdag har jeg undervisningsfri. I forrige uke kjøpte jeg meg et blad (typisk for kvinner) fordi jeg bestemte meg for å bruke formiddagen til å lese og ikke gjøre noen ting.

Jeg har en fast mening om at så lenge man har et kosthold og en type og hyppighet av aktivitet som gjør at man har god samvittighet, skal man være fornøyd med den man er og hvordan man ser ut.

lily-allen2

Jeg trener mye og er opptatt av livsstil og helse. Jeg er også opptatt av stil og klær.  Innimellom er jeg sløv med både trening og kost og da går det ut over selvbildet mitt. Jeg blir skikkelig misfornøyd….

Uansett, form og farge, så syns jeg det er viktig å finne klær som passer til kroppsform og størrelse.

fergie

I bladet som jeg kjøpte var det artikkel om hvilke klær som passet til hvilke kropssfom…. “Vis dine beste sider!”

Ok, jeg leste jeg gjennom sidene og satt til slutt med spørsmålet: “ja, hva er jeg da??”
Jeg passet nemlig til flere…

Så – om kvelden da mannen lå i sengen, og jeg stod å kledde av meg sa jeg:
”Se her: nå når jeg kler av meg……. hvilke kroppsform har jeg?”
Har jeg fine bein som jeg kan vise frem??

Mannen: “eh…. jo, du har jo fine bein altså………bortsett fra når du syklet så mye da….”
Jeg: “ ja, men har jeg fine, pene bein liksom??”
Mannen: “eh.. joda, men hva skal jeg si da??
Jeg: “ HAR JEG FINE OG PENE BEIN I KORT KJOLE MED HØY HÆLER???”
Mannen (litt sikrere): “ JO, du har fine bein”

Ok…….

Jeg:  “Har jeg større underkropp enn overkropp, liksom?”
Mannen: “Hæ?? Hva mener du nå?””
Jeg: “ ja, altså, jeg vet jo jeg har litt liten overkropp, men er hoftene mine liksom ganske brede?? Som litt ridebukse??”
Mannen: “Herregud, NEI!! Hva vil du med dette, din gale kjerring??”
Jeg: “ PUH…. det var bra….” Jeg stoler på deg vet du….

Jeg: “Men har jeg sånn timeglassfigur??”
Mannen: “ åååå, er du ikke ferdig med spørsmålene dine ennå?”
Jeg: “Svar du!!”

Mannen: “ Det eneste positive med dette er at jeg får se at du står naken på gulvet” 
– da løper jeg oppi sengen og oppi dynen..
Mannen: “ og at du stryker på meg, når du snakker”
- for det begynte jeg med da….

Jeg: “Men har jeg timeglassfigur? Du vet, sånn form?” (setter meg opp i sengen og viser med armer og hender)
Mannen: “ eh, ja jeg VET hvordan timeglass ser ut….. men hvordan vil du jeg skal svare da??”
Jeg: “ Jeg vil jo at du skal svare det du mener, SELVFØLGELIG!! Du må jo vite hvordan jeg ser ut når jeg har stramme kjoler på meg for eksempel!!”
Mannen: “ Joda, du har jo det også…….. Stryk meg litt mer……”

Dette var et utdrag av samtalen jeg og hulemannen hadde om kvelden etter jeg hadde lest i bladet……

For å gjengi noe av det som stod i bladet har jeg laget en sammensetning av klær som passer til de ulike kroppsfasongene. Kanskje du passer til flere du også?
Da har du masse å velge mellom ……..

FRODIG FIGUR, SMAL MIDJE…. FEMININ OG SEXY, TIMEGLASSFIGUR:

frodig smal midje1 

TIPS: Framhev alltid midjen med et belte eller kroppsnære plagg. Da spiller du på lag med figuren din…… (bare når jeg har hold-in-strømpebukse)
Bruk topper med v-skjæring. Det viser frem brystpartiet på en flatterende måte. Unngå pologensre og gensre med trang halsringing, fordi det kan gjøre bysten stor og kompakt…
(det vil vi jo ikke, men pologenser liker jeg jo!!!)
Velg materialer som sateng, bomull og andre kraftige stoffer som framhever formene uten å klistre seg inntil slik at det ser bulkete ut
(som sagt; det er kun med hold – inn – strømpebukse på, for ellers er det MYE bulker….)
Velg feminine, innsvingete jakker, de viser fram det beste med fasongen.

SMALERE ØVERST ENN OVER BAKEN

mindre overkropp enn underkropp

TIPS: Vis fram overkroppen og balanser proposjonene. Det vil si: Figurnære plagg på overkroppen, gjerne topper med detaljer slik at overkroppen suger til seg oppmerksomhet.
Skjørt med vidde er din beste venn! (Ja, da er jo dette ikke noe aktuelt for meg og mine skarve 162 cm….)
De bør sitte godt i livet og skrå jevnt utover uten å klemme inn noen steder og lage bulker (der var de bulkene igjen, ja da er det på med hold-in…) Da ser det ut som om du ikke har noe å skjule (HA HA)
Høye hæler gir deg et slankere uttrykk, men velg solide hæler framfor spinkle utgaver for å matche underkroppen.
La smykker og klær skape loddrette linjer for å smale og forlenge. Unngå hoftebelter, det gir et lite kledelig og forkortende effekt.

FOKUSER PÅ PENE BEIN….. (TROR IKKE DE TRENGER Å VÆRE SÅ LANGE, BARE PENE)

pene bein

TIPS: Bruk korte kjoler, skjørt (jøss, gjerne mini også om jeg vil…..eh, jeg er jo snart 38… kanskje for seint??) og shortser (ok, DET er bare med tykk strømpebukse under ihvertfall!!) for å vise dine flotte bein….. (Mjaaa…)
Bruk sko med høye hæler, tights, strømpebukse eller bukse i farge, med mønster eller med blank effekt. Alt dette trekke oppmerksomheten til dine to største fordeler
(hallan!! <Bergensk uttrykk>høye hæler er jo VONDT!! og de to største fordelene mine opererte jeg vekk for noen år siden, så jeg får vel utnytte beina litt…..)
Vel plagg med A- form i et litt kraftig materialet som faller fint. For trange topper trekker øyet mot magen i stedet for beine
(Uff, jeg vil jo ikke at noen skal studere bagelen/smultringen jeg har der….. den studerer jeg nok selv :-s)
Overdelen som sitter tett mot kroppen øverst viser fram armene og brystpartiet på en veldig fin måte (JAA, det er jeg helt enig i…..)

3 kommentarer:

  1. Den tok du på kornet! Herlig blogg. Hege

    SvarSlett
  2. ler og ler, leste samme blad som deg,

    han er no herlig den mannen din.... kan fin skjønne at du er forelsket....

    SvarSlett

Takk for at du bruker din dyrbare tid på min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...